Veelgestelde vragen

Hulp nodig? Mogelijk vindt u hieronder het antwoord op uw vraag.
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met ons. Wij beantwoorden uw vraag graag.

Over EenvoudigOverstappen.nl

Nee, rechtstreeks bestellen bij de provider of bij een andere vergelijkingssite is nooit goedkoper. Hier bestellen is altijd minimaal € 10,- goedkoper dan via de provider zelf. Verder bieden wij een laagste prijs garantie.


Nee, onze diensten zijn gratis. Wij bieden een laagste prijs garantie en uw bestelling bij ons is zelfs altijd goedkoper dan via de provider zelf.


Wij hebben exclusieve aanbiedingen die goedkoper zijn dan bij de provider zelf en bij andere vergelijkingssites. Dit komt omdat wij via de grootste vergelijkingssite voor internet, telefonie en digitale televisie werken en dus ook de grootste kwantumkortingen krijgen bij de providers. Deze korting rekenen wij volledig door aan onze klanten. In het vergelijkingsresultaat na de postcodecheck hebben deze exclusieve aanbiedingen de vermelding ‘voordeel’ of ‘cashback’. Op alle overige abonnementen ontvangt u ook altijd een eenmalige korting van € 10,00.


Nee, al onze bestellingen worden automatisch en direct doorgestuurd naar de provider. Door rechtstreeks bij ons te bestellen, bespaart u zelfs de tijd om het exacte abonnement opnieuw op te zoeken op de website van de provider. De totale oplevering van een bestelling of overstap duurt meestal 2 tot 4 weken.


Voor het vinden van de beste of goedkoopste aanbieding bent u bij EenvoudigOverstappen.nl aan het juiste adres. Onze website biedt een 100% laagste prijs garantie en daarnaast kunt u natuurlijk profiteren van de laatste actuele aanbiedingen, kortingen, bonussen en welkomst cadeaus van de belangrijkste providers van Nederland. Interessant dus voor de prijsbewuste consument die graag grip wil houden op zijn vaste maandlasten.

Via onze postcodecheck kunt u aanbiedingen vergelijken op het gebied van breedband (ADSL, VDSL, kabel en glasvezel) eventueel in combinatie met telefonie en digitale televisie (bijvoorbeeld via Digitenne). Vooral op deze 2-in-1 of alles-in-één aanbiedingen bieden providers interessante kortingen of extra’s zoals een gratis draadloze router (een WiFi modem), extra snelheid, een digitale harddisk recorder of bijvoorbeeld een gratis monteurinstallatie. Bij een 3-in-1 contract ontvangt u namelijk nog maar één rekening of factuur en dit is een interessante kostenbesparing voor de provider.

Voor een overzicht van alle goedkope abonnementen en alles-in-1 aanbiedingen op uw adres kunt u gebruik maken van onze overzichtelijke postcodecheck. Het zoekresultaat is nog te specificeren via de handige filters aan de linker kant. U kunt direct bestellen en als u nog een bestaand contract heeft, helpen wij u ook graag met overstappen.


EenvoudigOverstappen.nl werkt via de grootste vergelijkingssite voor internet, telefonie en digitale televisie. Deze dienst wordt mogelijk gemaakt doordat bezoekers via onze website bestellen en wij hiervoor een commissie ontvangen van de providers. Als extra gratis diensten bieden wij een handige overstapservice, een snelheidstest die als één van de weinige ook betrouwbaar is bij hoge snelheden en unieke extra kortingen die u alleen krijgt door via onze website te bestellen. Deze unieke extra kortingen herkent u in het vergelijkingsoverzicht aan de ‘voordeel’ of ‘cashback’ tekst die bij de aanbieders vermeld staat.


Compleet
EenvoudigOverstappen.nl heeft het meest complete aanbod van alle vergelijkingssites en biedt abonnementen van alle landelijke providers plus meerdere regionale (voornamelijk glasvezel) aanbieders.

Objectief
Een transparante, eerlijke en dus objectieve weergave is de kracht van een goede vergelijkingssite. EenvoudigOverstappen.nl is een onafhankelijk bedrijf en bij ons staat altijd het goedkoopste abonnement bovenaan. Dit zijn de totale maandkosten van het eerste jaar, inclusief eventuele eenmalige kosten van de provider en min eventuele kortingen. Uiteraard geven wij ook alle overige informatie zo compleet en objectief mogelijk weer.


Bestellen en Overstappen

Uit onderzoek door TNS Nipo is gebleken dat een consument met overstappen naar een andere aanbieder gemiddeld € 200,- per jaar kan besparen op de kosten voor internet, bellen en televisie. Dit geldt vooral voor de goedkopere alles-in-één abonnementen waarbij u ook nog maar één overzichtelijke maandfactuur ontvangt. En zelfs als u niet van aanbieder maar wel van abonnement wisselt, kan overstappen naar een actuele aanbieding al een flinke besparing opleveren. Ieder jaar even goed vergelijken is dus altijd de moeite waard! Doe onze postcodecheck voor alle mogelijkheden op uw eigen adres.


U kunt uw favoriete abonnement gratis, snel en veilig via onze website bestellen door op de knop ‘Bestellen’ te klikken. Via ons bestelformulier kunt u al uw gegevens, wensen en opmerkingen doorgeven. Vervolgens ontvangt u ter controle van ons een bevestigingsmail (als u nog geen e-mailadres heeft, ontvangt u deze bevestiging per post). Uw digitale bestelformulier wordt direct na controle automatisch doorgestuurd naar uw nieuwe provider. Mochten er zich problemen voordoen bij aanmelding, dan nemen wij uiteraard direct contact met u op. Vervolgens ontvangt u binnen een aantal dagen de bevestigingsbrief of mail van uw nieuwe aanbieder met hierin alle informatie over de oplevering van uw abonnement, zoals de verwachte opleverdatum en wanneer u het doe-het-zelf installatiepakket kunt verwachten. Als u heeft gekozen voor een monteur installatie, dan neemt uw aanbieder telefonisch contact met u op voor het maken van een installatie afspraak.


De EenvoudigOverstappen.nl overstapservice neemt u graag alle rompslomp rond het overstappen uit handen en zorgt ervoor dat u tussentijds niet zonder internet, bellen of TV komt te zitten. U leest alles over deze en andere gratis diensten op de service pagina.


De gemiddelde totale levertijd bij bestellen of overstappen varieert tussen twee en vier weken. De gemiddelde levertijd van een specifiek abonnement kunt u terugvinden in de specificaties van de abonnementen. Heeft u ná het ontvangen van de bevestigingsbrief van uw nieuwe aanbieder nog vragen, bijvoorbeeld over de opleverdatum of de status van uw bestelling? Neemt u dan contact op met de provider.


Via uw bestelling op onze vergelijkingssite sluit u een contract af met uw nieuwe provider en van deze aanbieder ontvangt u ook uw factuur. EenvoudigOverstappen.nl levert alleen de service voor het gratis vergelijken en snel en veilig bestellen.


Of uw huidige abonnement ook op uw nieuwe adres leverbaar is, kunt u controleren via onze postcodecheck. Een eventuele verhuizing kunt u dan rechtstreeks regelen via uw provider (vaak rekent deze hier wel administratiekosten voor!). Providers bieden echter steeds meer waar voor uw geld en de aanbiedingen volgen elkaar in snel tempo op. Daarom raden wij u aan om toch altijd even te vergelijken of er inmiddels geen beter of goedkoper abonnement voor u beschikbaar is. Overstappen is besparen! Via ons bestelformulier kunt u aangeven dát en wanneer u gaat verhuizen.


Ja, u kunt uw bestelling tot 14 dagen na aanvraag kosteloos en zonder reden via ons annuleren. Alle informatie hierover staat altijd vermeld in onze bevestigingsmail van uw bestelling.


Internet

Wat voor u het beste abonnement is, hangt af van uw persoonlijk gebruik, uw wensen, gezinssituatie en natuurlijk uw budget. In een klein huishouden waarin alleen af en toe de e-mail wordt gelezen of wat internetsites worden bekeken, is een instapabonnement van 4 Mb ADSL internet voldoende. Wilt u echter met 4 gezinsleden gelijktijdig ongestoord Skypen, downloaden en online gamen? Dan is een VDSL, kabel of glasvezel abonnement vanaf minimaal 20 Mb beter geschikt. Verdere bijzonderheden van de verschillende internetverbindingen zijn verder:

Maximale snelheid
De maximale snelheden per type verbinding zijn: ADSL 50 Mb, VDSL 100 Mb en kabel plus glasvezel 100 Mb tot respectievelijk 750 Mb. De maximale snelheid en het soort breedbandverbinding die u kunt bestellen, hangt af van uw adres en ziet u direct nadat u de postcodecheck heeft gedaan.

Snelheidsverlies bij ADSL en VDSL
Bij ADSL en VDSL internet kunt u vanwege snelheidsverlies beter niet meer dan 2 kilometer van uw wijkcentrale wonen. Hoe dichter u bij de wijkcentrale woont, hoe sneller uw verbinding zal zijn. Meer informatie hierover kunt u vinden op onze internetsnelheid pagina.

ADSL en VDSL snelheidsverlies tijdens TV kijken
Bij ADSL en VDSL wordt uw internetsnelheid lager als u op dat moment Interactieve TV (IPTV) aan heeft staan, omdat de snelheid van het signaal wordt gedeeld. Hierdoor is voor Interactieve TV een internetsnelheid van minimaal 20 Mb aan te raden. Bij kabel en glasvezel is dit niet het geval.

Uploadsnelheid
Alleen bij glasvezel is de upload- even snel als de downloadsnelheid. Dit is handig voor gebruikers die regelmatig snel grote bestanden willen versturen of uploaden.

Tip: U kunt het resultaat uit de postcodecheck ook sorteren op snelheid door op het woord ‘snelheid’ bovenaan de kolom te klikken.


In de afgelopen jaren is de consumentenbehoefte naar snel internetten zoals ADSL, VDSL, Kabel en Glasvezel enorm toegenomen. Met een breedband aansluiting ben je permanent online voor een vaste prijs per maand en door de snelheid zijn er veel meer mogelijkheden beschikbaar. Video chatten (zoals Skype), online gaming, online internet radio luisteren, muziek en films downloaden, online shoppen, streaming YouTube filmpjes bekijken, je eigen foto’s en films online zetten: de mogelijkheden voor snel internetten zijn bijna onbeperkt geworden.

Breedband maakt naast supersnel internet ook diensten mogelijk als goedkoop internet bellen, interactieve TV en HDTV. Deze worden door de provider gecombineerd aangeboden als 2-in-1 abonnement (‘internet en TV’ of ‘internet en bellen’) of als extra goedkoop 3-in-1, (alles-in-één) pakket.

Hoe werkt breedband?
Voor breedband heeft u een moderne computer nodig (PC, Mac, laptop, tablet). De computer wordt via een modem verbonden met het internet. Draadloos internet heeft een enorme vlucht genomen en de meeste Nederlanders gebruiken inmiddels een draadloos WiFi modem. Een modem waarop meerdere computer kunnen worden aangesloten, heet overigens ‘router’ (‘wireless router’ voor draadloos internet). Bij de meeste aanbieders ontvangt u een (draadloos) modem of router gratis in bruikleen. U kunt zelf uw computer aansluiten via een ‘doe-het-zelf installatiepakket’, maar in de meeste gevallen kunt u ook kiezen voor een (gratis) monteur die alle apparatuur voor u aansluit en instelt. Op EenvoudigOverstappen.nl vindt u een overzichtelijk prijs vergelijk van alle providers en abonnementen.

ADSL en VDSL
ADSL (dit staat voor Asymmetric Digital Subscriber Line) werkt via de normale koperdraad telefoonlijn (analoog of ISDN) die via een digitaal ADSL modem is aangesloten op de computer. Het woord ‘asymmetrisch’ in de naam ADSL geeft aan dat er verschillende snelheden gelden voor het downloaden (het ontvangen van data) en het uploaden (het versturen van data). Hierbij is downloaden altijd sneller dan uploaden. ADSL2, VDSL en VDSL2 zijn nieuwere DSL varianten. Zo is de snelheid van VDSL2 tot vijf maal hoger in vergelijking tot ADSL.

Kabel
Bij kabelinternet worden gebruikers via de COAX televisiekabel en een kabel modem aangesloten. Door het ‘verglazen’ van de verbinding tussen het wijkstation en het kopstation vormt kabel inmiddels – samen met glasvezel – de snelste techniek. Sinds de introductie van nieuwe technieken als EuroDOCSIS 3.0 biedt kabelprovider Ziggo via hun eigen kabelnetwerk zelfs extreem hoge snelheden tot maar liefst 200 Mbit/s. Daarbij is een voordeel dat het signaal voor interactieve TV niet ten koste gaat van de snelheid.

Glasvezel
De nieuwste techniek is glasvezel, ook wel ‘fiber’ genoemd. Deze techniek gebruikt lichtfrequenties in plaats van elektronische signalen. De signalen gaan dus letterlijk zo snel als het licht (300.000 km per seconde). De aanleg van glasvezel is relatief duur en wordt daarom ook voornamelijk toegepast in nieuwbouwwijken waar nog geen bestaande infrastructuur aanwezig is. In bestaande wijken willen providers graag eerst een animo zien van meer dan 30% van de huishoudens voordat ze overgaan tot de aanleg van een nieuw netwerk.

Overigens wordt ook bij ADSL en Kabel gebruik gemaakt van glasvezel, maar deze loopt dan slechts tot aan de wijkcentrale. Pas wanneer de bekabeling voor 100% uit glasvezelkabels bestaat, noemt men dit officieel glasvezel of Fiber to the Home (FttH). De huidige netwerken bieden al snelheden tot 500 Mbit/s en de techniek maakt het mogelijk om de snelheid in de toekomst nog sterk te vergroten.

3-in-1 of alles-in-één abonnement
Providers maken veelal gebruik van dezelfde netwerken. Toch bestaan er grote verschillen in de prijs, snelheid en voorwaarden tussen verschillende aanbieders en de abonnementen. Het is daarom aan te raden om alle specificaties voor het beste of goedkoopste abonnement goed met elkaar te vergelijken. Vooral providers van 3-in-1 of alles-in-één pakketten (internet, TV en bellen) hebben namelijk vaak interessante kortingen en welkomstcadeaus bij het bestellen van een nieuw abonnement. Daarnaast vindt u op onze vergelijkingssite regelmatig aanbiedingen die zelfs goedkoper zijn dan bij de provider zelf. EenvoudigOverstappen.nl biedt een laagste prijs garantie en natuurlijk helpen wij u graag met overstappen of verlengen van uw contract.


Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over modems en routers:

Het verschil tussen modems en routers
Een modem is het apparaat dat op het internet wordt aangesloten. Een router is het apparaat dat het signaal – eventueel draadloos – verdeelt naar verschillende computers of netwerkapparaten. Het apparaat dat u van uw provider ontvangt is vaak een modem met ingebouwde router functionaliteit. Is dit niet het geval, dan kunt u om het internetsignaal te verdelen naar verschillende computers zelf een router kopen en aansluiten op het ontvangen modem.

Modem niet standaard draadloos
In een aantal gevallen bieden providers in plaats van een draadloos Wi-Fi modem een goedkoper vast modem. Dit is om de prijs van het abonnement zo laag mogelijk te houden. Voor extreem snelle abonnementen is de reden hiervoor dat een draadloze router de internetsnelheid vertraagt als ‘zwakste schakel van de ketting’.

Ander of oud modem gebruiken
Soms is het technisch mogelijk om een ander of oud modem te gebruiken. Providers raden echter altijd aan om hun standaard (gratis) modem te gebruiken. Zo kunnen zij u het best helpen als er problemen zijn. Daarnaast biedt de provider soms tegen meerprijs nog betere of snellere modems.

Vergroten van bereik
Het standaard bereik van een draadloos Wi-Fi modem bedraagt ongeveer 50 meter, afhankelijk van het aantal muren en de isolatie van het huis. Voor het vergroten van het Wi-Fi bereik of hogere snelheid op bijvoorbeeld een slaapkamer kunt u eventueel een speciale ‘repeater’ aanschaffen die het draadloos signaal opvangt en weer verder stuurt.


De afstand tussen het modem bij de klant thuis en de afstand tot de wijkkast en/of wijkcentrale wordt gezien als belangrijkste oorzaak van snelheidsverlies bij op DSL gebaseerde aansluitingen. De bekabeling tot de wijkcentrale is dan ook per gekozen techniek verschillend.

Bij ADSL en ADSL2(+) is de gehele bekabeling tussen de wijkcentrale, de wijkkast en de klant op koper gebaseerd. Nadeel van koperdraad is dat hoe langer de kabel is, des te meer signaalverlies en daardoor snelheidsverlies er optreedt. Bij een lengte van 1 kilometer is de snelheid in de praktijk vaak al gehalveerd. Bij de opvolger VDSL(2) is het deel tussen de wijkcentrale en wijkkast vervangen door glasvezel. Bij glasvezel is er praktisch geen verlies bij gebruik van lange kabels. Hierdoor is de snelheid tot de wijkkast optimaal, en wordt de lengte van de koperdraad beperkt. VDSL wordt ook wel FttC (Fiber to the Curb) genoemd.

Glasvezel- en kabelinternet worden vanaf de wijkcentrale of wijkkast verdeeld naar de klanten. Beide verbindingen hebben nauwelijks last van snelheidsverlies bij gebruik van lange kabels. Hierdoor is een optimale snelheid bij de klant te realiseren.

Meer informatie over de verwachte snelheden is hier te vinden.


Het installeren van internet is heel eenvoudig en duurt ongeveer 10 minuten. In het doe-het-zelf installatiepakket ontvangt u altijd een uitgebreide en heldere handleiding over hoe u het modem moet aansluiten op het internet. In het installatiepakket zitten ook alle benodigde kabels. Een aantal providers bieden een 100% installatiegarantie. Dit betekent dat er alsnog een monteur langskomt als de installatie niet mocht lukken en men u niet telefonisch verder kan helpen. Kiest u voor een monteur installatie? Dan neemt uw aanbieder contact met u op voor het maken van een afspraak. Vaak zijn hier wel extra kosten aan verbonden. Via de filters links van de abonnementen na de postcodecheck kunt u eventueel kiezen voor een ‘gratis monteur installatie’ (kies eerst voor: ‘Toon uitgebreide filters’).


Beschikbaarheid

ADSL/VDSL-, kabel- en glasvezelinternet zijn helaas niet overal in het land beschikbaar. Om te kijken of er op uw postcode dekking is voor deze abonnementen, kunt op onze website de ‘postcodecheck‘ doen. Vervolgens wordt bij de netwerken en aanbieders gekeken welke abonnementen zij voor u beschikbaar hebben. U kunt hier meteen eenvoudig een keuze uit maken en direct bestellen.

Helaas is niet exact te voorspellen wanneer internet van een bepaalde aanbieder in een regio beschikbaar is. Op dit moment wordt er door de verschillende netwerkleveranciers in Nederland hard gewerkt om een zo groot mogelijk dekkingsgebied te bereiken. Zodra in de planning bekend wordt wanneer een gebied dekking krijgt, zal dit ook automatisch in onze postcodecheck worden meegenomen. Indien de postcodecheck een negatief resultaat geeft, heeft het dus geen zin u af te vragen wanneer u dekking gaat krijgen. Het enige advies dat we kunnen geven, is dat u regelmatig (minimaal 1x per maand) terugkomt op de website om de poscodecheck uit te voeren.


In Nederland zijn er een aantal netwerken waarop ADSL-, VDSL, kabel en glasvezelinternet wordt aangeboden. Naast het grote ADSL netwerk van KPN zijn er meerdere netwerkleveranciers zoals bijvoorbeeld BBned (ADSL), Online (ADSL/VDSL), Tele2 (ADSL/VDSL), UPC (Kabel), Ziggo (Kabel) en Reggefiber/Glashart (Glasvezel). Tijdens onze postcodecheck wordt op al deze netwerken gekeken of hierop voor u abonnementen beschikbaar zijn.


Postcodecheck en vergelijken

Om te kunnen controleren welke abonnementen op uw adres leverbaar zijn dient u uw postcode en huisnummer in te voeren in onze postcodecheck. Vervolgens wordt bij alle netwerken en providers die bij ons zijn aangesloten uw adres op ‘dekking’ gecontroleerd, dit kan maximaal 15 seconden duren. Vervolgens wordt u automatisch doorgestuurd naar het vergelijk waar de gevonden abonnementen aan u op overzichtelijke wijze worden gepresenteerd.

Uitleg over hoe u het best kunt vergelijken vindt u onder ‘Uitleg over deze pagina?’ boven de filters, links van het abonnementenoverzicht uit de postcodecheck. Hierin ziet u hoe u het zoekresultaat gemakkelijk en snel kunt filteren, sorteren, specificeren, vergelijken en bestellen.


Het goedkoopste abonnement van dit moment op uw adres vindt u via onze postcodecheck. Het zoekresultaat staat standaard gesorteerd op goedkoopste jaarprijs. Deze bestaat uit het totaal van alle maandkosten plus eventuele eenmalige kosten en min eventuele kortingen.


U zou kunnen zeggen dat het abonnement met de beste prijs-kwaliteit verhouding het beste is. Welke provider of welk abonnement voor ú de beste keuze is, hangt echter af van uw persoonlijke situatie (wensen, gezinssamenstelling, budget, etc.). De ene persoon is blij met het allergoedkoopste of snelste abonnement en de ander met de beste interactieve TV toepassingen. Voor uw beste keuze raden wij u aan om gebruik te maken van onze handige mogelijkheden voor filteren, sorteren, specificeren, vergelijken en bestellen.


Vooral alles-in-één pakketten met internet, telefonie en TV samen zijn relatief goedkoop. Het kan echter zijn dat uw abonnement alleen het eerste jaar goedkoop is vanwege een welkomstkorting. Na (normaal gesproken) een jaar kunt u echter weer overstappen naar een ander abonnement of naar een andere provider die op dat moment nog meer waar biedt voor uw geld. Overstappen is besparen! Wij raden u dus aan om na uw minimale contractstermijn opnieuw de postcodecheck uit te voeren.


EenvoudigOverstappen.nl heeft het meest complete aanbod van alle vergelijkingssites en biedt abonnementen van alle landelijke providers en de meeste lokale (voornamelijk glasvezel) providers. Omdat er echter gebruik wordt gemaakt van verschillende netwerken, kan het zijn dat bepaalde providers hun diensten niet op uw adres aanbieden. Ook kan het zijn dat bepaalde supersnelle abonnementen nog niet worden aangeboden, omdat het netwerk en de bekabeling in uw wijk hier nog niet klaar voor is. Doe onze postcodecheck voor alle mogelijkheden op uw adres.


Nee, providers praten altijd over een maximaal haalbare snelheid en dit heeft een technische reden. Eventueel snelheidverlies kan namelijk veroorzaakt worden door zowel externe factoren (bij ADSL en VDSL bijvoorbeeld uw afstand tot de wijkcentrale) als door interne factoren (bijvoorbeeld de snelheid van uw modem/router of bekabeling). In de praktijk is de geleverde snelheid bij kabel- en glasvezelinternet het hoogst. In onze postcodecheck zie je de realistisch te verwachten snelheden waar dus met bovenstaand verhaal rekening wordt gehouden.


De werkelijke snelheid van breedbandinternet is afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van de bekabeling. Denk hierbij aan de bekabeling naar uw modem zowel binnens- als buitenshuis, of het al dan niet gebruiken van een draadloze WiFi-verbinding, alsmede de kwaliteit van de randapparatuur (modem, router, computer, tablet, smartphone).
De belangrijkste factor is echter de gekozen techniek waarover de internetverbinding tot stand wordt gebracht. Zo is de snelheid bij alle DSL-gebaseerde aansluitingen (ADSL en VDSL) afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale. In onze postcodecheck wordt de afstand tot de wijkcentrale als basis gebruikt om de realistisch te verwachten snelheden te calculeren en weer te geven.


Digitale Televisie

Alle vormen van digitale TV zorgen voor een betere beeld- en geluidskwaliteit (vrij van ruis en trillingen) ten opzichte van analoge TV. Interactieve TV is qua gebruiksgemak de meest luxe vorm van digitale TV door zijn interactieve toepassingen (Video on Demand, Programma Gemist, etc.), HDTV en extra zenderpakketten. DVB-T (zoals Digitenne) werkt via een ether (draadloos) signaal en een kleine, losse TV-antenne naast de televisie. Het is goedkoop, maar biedt geen extra zenderpakketten (alleen Eredivisie Live), geen HDTV en geen interactieve toepassingen. Satelliet TV van CanalDigitaal werkt via de Astra satelliet en een schotelantenne. Satelliet TV biedt de meeste zenders en zenderpakketten plus HDTV, maar geen interactieve toepassingen.


HDTV (High Definition televisie) is TV kijken met een superscherpe beeld- en geluidskwaliteit, tot wel vijf keer scherper dan analoge TV. Daarnaast heeft HDTV meer kleurdiepte en verlopen de bewegingen vloeiender. In de nabije toekomst wordt HDTV de standaard voor alle TV-uitzendingen.

Voor HDTV heeft u een HD-Ready toestel (een moderne LCD, LED of Plasma flatscreen) nodig met HDMI-ingang. De TV wordt met een HDMI-kabel aangesloten op een HD-ontvanger (HD-receiver/HD-decoder) of een HD-recorder. Ook is het mogelijk om qua installatie te kiezen voor de CI+ insteekkaart voor in uw TV. HDTV is alleen beschikbaar bij Interactieve TV en satelliet TV (CanalDigitaal) en dus niet via DVB-T (o.a. Digitenne). Een aantal providers zenden alle Nederlandse zenders al standaard uit in HD-kwaliteit. Verder heeft u natuurlijk een HDTV-abonnement nodig. De meeste providers bieden voor een klein bedrag extra per maand ook aanvullende HD-pakketten met bijvoorbeeld Film1 HD of Eredivisie Live HD. Voor 4K of 8K resoluties heeft u een TV nodig die ook die resoluties kan weergeven. Kan de TV dat niet, dan zal het signaal gedowngraded worden naar Full-HD.


Recorder
Een digitale harddisk recorder (digitale video recorder/DVR/PVR) heeft u nodig als u programma’s wilt kunnen opnemen, live pauzeren en terugspoelen. Het apparaat werkt via een aparte afstandsbediening, maar u kunt ook een universele afstandsbediening gebruiken. Let op: Voor HDTV heeft u een speciale HD-recorder nodig.

Provider KPN biedt tegenwoordig ook een online dienst aan ter vervanging van de recorder. Hierbij kunt u programma’s opnemen via het netwerk van KPN, zodat u deze op iedere TV, computer, laptop of tablet binnenshuis kunt afspelen.

CI+ module (insteekkaart)
Hecht u geen waarde aan de bovenstaande toepassingen, vindt u de recorder te duur en heeft u een televisietoestel dat CI+ gecertificeerd is? Dan kunt u ook kiezen voor de CI+ module. Dit apparaatje schuift u (al dan niet samen met de smart-card van uw provider) achter in uw TV en u maakt verder gewoon gebruik van uw normale afstandsbediening. Veel moderne LCD-, LED- en Plasma TV’s zijn tegenwoordig al standaard CI+ Ready.

Ontvanger (receiver / decoder)
Als u geen recorder wilt aanschaffen en uw TV-toestel is niet geschikt voor de CI+ module, dan kunt u een gewone digitale TV ontvanger (receiver / decoder) aanschaffen. Het apparaat werkt via een aparte afstandsbediening, maar u kunt ook een universele afstandsbediening gebruiken. Let op: Voor HDTV heeft u een speciale HD-ontvanger (HD-receiver / HD-decoder) nodig.


Zelf Interactieve TV installeren (via ADSL, VDSL, kabel of glasvezel)
Via het doe-het-zelf pakket van de provider kunt u Interactieve TV gemakkelijk zelf installeren via de bijgeleverde handleiding. Uw recorder of ontvanger sluit u met de bijgeleverde kabels aan op uw televisie en op uw internetmodem, router of kabelaansluiting. Bij een CI+ module die u achter in uw toestel klikt, sluit u uw TV rechtstreeks via de kabel aan op het internetmodem.

Zelf DVB-T (Digitenne TV) installeren
Via het doe-het-zelf pakket van de provider kunt u Digitenne TV gemakkelijk zelf installeren via de bijgeleverde handleiding. Uw recorder of ontvanger sluit u met de bijgeleverde kabels aan op uw televisie en de bijgeleverde digitale TV-antenne. Als het signaal voor de ether ontvangst binnenshuis niet goed genoeg is, kunt u eventueel nog een extra buitenantenne installeren. Bij een CI+ module die u achter in een CI+ gecertificeerd toestel klikt, sluit u uw TV rechtstreeks via de kabel op de antenne aan. Let op: DVB-T (Digitenne) biedt geen Interactieve TV toepassingen, HDTV of extra zenderpakketten (alleen Eredivisie Live).

Satelliet TV installeren (CanalDigitaal)
Bij CanalDigitaal kunt u kiezen voor een gratis monteur installatie, wat wij u dan ook altijd adviseren.

Als u uw digitale TV en/of internet niet zelf wilt installeren, kunt u in sommige gevallen kiezen voor een gratis of betaalde monteur installatie. De voorkeur ‘Gratis monteur installatie’ kunt u aangeven in de filters (‘Toon uitgebreide filters’) links van uw zoekresultaat.


Meerdere TV’s aansluiten bij DVB-T / Digitenne
Voor digitale televisie via de ether (DVB-T, o.a. Digitenne) geldt dat u per abonnement maximaal drie TV-toestellen mag aansluiten. Iedere TV heeft een aparte digitale ontvanger of recorder nodig. De eerste krijgt u gratis in bruikleen, de overige twee kunt u huren voor een klein bedrag extra per maand.

Meerdere TV’s aansluiten bij satelliet TV (CanalDigitaal)
Bij satelliet TV (DVB-S) van CanalDigitaal heeft u per extra TV een extra ontvanger of recorder en smartcard nodig. Deze kunt u naast uw huidige abonnement bestellen.

Meerdere TV’s aansluiten bij Interactieve TV
Voor het aansluiten van meerdere TV’s bij Interactieve TV bestelt u meestal een extra ontvanger of recorder met korting (met een bepaald maximum per abonnement). Uitzonderingen hierop zijn KPN en Ziggo Interactieve TV waarbij u binnen uw abonnement ook TV kunt kijken op een computer, laptop of tablet. De kabel providers (Ziggo en UPC) en een aantal glasvezelaanbieders sturen overigens ook nog een ouderwets analoog signaal mee (basiszenders), speciaal voor de tweede of derde TV. Dit wordt wel de komende jaren afgebouwd.

Zie voor meer informatie over extra TV’s aansluiten de specificatiepagina (knop ‘Meer info’) van het betreffende abonnement.


Het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens kijkt tegenwoordig digitale TV en dat is niet verrassend. De voordelen zijn namelijk groot. Zo heeft digitale TV door het digitale TV-signaal een veel betere beeldkwaliteit in vergelijk tot analoge televisie en is helemaal vrij van trillingen en ruis. Ook beschikt de klant automatisch over een gratis digitale TV gids die wordt bediend via de afstandsbediening.

De voordelen van digitale TV en HDTV kijken
Digitale TV kijken biedt daarnaast – afhankelijk van de gekozen techniek – een hoop extra mogelijkheden. Zo worden er in uw abonnement méér radio- en TV-zenders aangeboden, waaronder ook betaalzenders als Eredivisie Live of Film1. Het tweede voordeel is de keuze voor high defintion televisie (via een HD ready TV en een HDMI-kabel), dat tot wel vijf keer scherper is dan analoge televisie kijken. HDTV heeft meer kleurdiepte en de bewegingen lopen vloeiender. Het laatste voordeel van digitale TV is de mogelijkheid van ‘Interactieve TV’. Bij interactieve televisie kan de klant informatie naar de provider terugsturen, waardoor er gebruiksvriendelijke interactieve toepassingen mogelijk worden als Programma Gemist, een online videotheek (Video on Demand), WebTV (online TV op computer / PC) en ‘internet op TV’ oftewel smart TV (websites als Hyves, Zoover, Skype, Buienradar en Uitzending Gemist op het televisiescherm).

Soorten digitale TV
Nederland kent 4 soorten digitale TV: interactieve TV via het internet (IPTV), interactieve TV via de kabel (DVB-C), draadloze satelliet TV via de satellietschotel (CanalDigitaal, DVB-S) en draadloze DVT-T via een ether antenne (zoals KPN Digitenne).

Daarbij kan de klant kiezen tussen een goedkope CI+ module met smart card van de TV-aanbieder (hiervoor moet uw TV wel CI+ gecertificeerd zijn); een standaard digitale TV-decoder of receiver (ontvanger); of een harddisk recorder (ook PVR of DVR genoemd) voor het opnemen en live pauzeren of terugspoelen van films, series en TV-programma’s. Voor HDTV geldt dat men moet kiezen voor een HD-ontvanger of HD-recorder.

Wilt u alle informatie over abonnementen vergelijken (los, 2-in-1, 3-in-1 of alles-in-één pakket)? Het beste bellen, TV en internet vergelijk voor prijzen, providers, aanbiedingen, beschikbaarheid, zenderaanbod en overige voorwaarden vindt u via de EenvoudigOverstappen.nl postcodecheck.


Vaste Telefonie

Nee, in tegenstelling tot gratis video-bellen systemen als Skype, werkt vaste internet telefonie ook als uw computer uit staat. Dit geldt zowel voor zelf bellen als gebeld worden. Uw telefoon wordt namelijk niet aangesloten op uw computer, maar op uw modem/router.


Nummerbehoud
U kunt uw huidige telefoonnummer behouden en dit is bijna altijd gratis. U kunt de wens ‘gratis nummerbehoud’ aangeven in de uitgebreide filters links naast uw resultaat uit de postcodecheck. Uw huidige telefoonnummer geeft u aan ons door via het bestelformulier. Als u kiest voor een tweede telefoonlijn binnen één abonnement, dan kunt u ook een tweede telefoonnummer meenemen. Meestal zijn aan deze extra service wel kosten verbonden, dit vindt u terug in de specificaties van de abonnementen. Als u geen oud telefoonnummer wilt meenemen, dan wordt er automatisch een nieuw nummer voor u aangevraagd. Dit telefoonnummer staat vermeld in de bevestigingsbrief van de provider.

Huidige telefoon
Vrijwel alle telefoons zijn te gebruiken in combinatie met vaste internet telefonie. Uitzonderingen hierop zijn alle digitale ISDN-telefoons en telefoons met nog een ouderwets ‘pulse’-signaal. Dit laatste type telefoon is vaak wel via een knop op het apparaat om te zetten naar het benodigde ‘tone’-signaal.

Fax
Helaas is het digitale telefonie signaal niet geschikt om een fax op aan te sluiten. De kans is groot dat door digitale compressie het signaal wordt verstoord en de fax dus niet goed aankomt. Overigens zijn er tegenwoordig diensten beschikbaar waarmee u via het internet gemakkelijk een fax kunt ontvangen of versturen. U ontvangt en verstuurt de fax dan via e-mail. Vaak betaalt u dan per verstuurde fax.


Tegenwoordig is de gesprekskwaliteit van vaste internet telefonie even goed of beter als bij bellen via de ouderwetse vaste KPN telefoonlijn. Vaste internet telefonie is stukken goedkoper en u kunt extra kosten besparen door uw vaste telefoonlijn van KPN op te zeggen.


De termen ‘internet bellen’, ‘internet telefonie’ of ‘VoIP’ geven aan dat een telefoongesprek verloop via een internet verbinding. Hierbij wordt uw normale telefoon aangesloten op de telefonie ingang van uw modem. U kunt gewoon altijd bellen en gebeld worden, dus ook als de computer uitstaat. Dit is een groot voordeel in vergelijking tot gratis online beeldtelefonie programma’s (videobellen) als Skype en VoipBuster.

Het overgrote deel van Nederland maakt al gebruik van internet bellen. Het is namelijk goedkoper en u bespaart kosten door het opzeggen uw vaste KPN telefoonlijn. Vooral als u regelmatig naar het buitenland belt – van Spanje en Turkije tot Amerika en Australië – is telefoneren via het web een verstandige keuze. Digitaal bellen biedt daarnaast dezelfde voordelen als analoge telefonie, zoals nummerweergave en voicemail (vaak zelfs optioneel via een email bericht, zodat uw berichten ook vanaf een ander adres te beluisteren zijn). Uw oude telefoonnummers kunt u gewoon meenemen en voor mensen die veel bellen, is ‘onbeperkt bellen’ voor een vast goedkoop tarief per maand de beste keuze.

Deze wensen voor uw telefonie abonnement vergelijken, kunt u doen door het aanvinken in het filtermenu naast het resultaat uit onze postcodecheck. Onze vergelijkingssite biedt goedkope telefonie 2-in-1 abonnementen met ‘internet & bellen’ plus 3-in-1 pakketten met ‘internet, bellen en TV’.


Korting

Voor ontvangst van de € 10,- eenmalige korting dient u dit formulier in te vullen binnen twee maanden nadat uw abonnement is opgeleverd. Hierna controleren wij bij uw provider of uw abonnement is opgeleverd en aangesloten. Vervolgens ontvangt u de € 10,- korting binnen uiterlijk 4 weken van ons op uw rekening. Ter herinnering ontvangt u hierover een aparte e-mail na uw bestelling.


Wanneer de korting door EenvoudigOverstappen.nl wordt aangeboden is het soms nodig de korting via onze website aan te vragen of een kopie van de eerste factuur van uw nieuwe provider aan ons op te sturen om de korting of het cadeau te ontvangen. Wegens misbruik bij dit soort speciale acties (dure welkomstcadeaus of hoge kortingen) willen wij in dat geval graag eerst een bewijs zien dat het abonnement ook daadwerkelijk is opgeleverd. Wanneer het cadeau wordt toegestuurd of de korting exact wordt overgemaakt, staat altijd vermeld in onze bevestigingsmail van uw bestelling.



Deze site gebruikt cookies. Door de site te blijven gebruiken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten