• 0

Onjuiste bekabeling of randapparatuur vaak oorzaak storingen

Bericht geplaatst op zondag 19 maart 2017 om 15:02 uur.

Klachten over storing bij ontvangst van tv-zenders of het niet behalen van de door de aanbieder aangegeven internetsnelheid komen steeds vaker voor. Kabels en randapparatuur zijn vaak de oorzaak.

Het is een grote denkfout van veel Nederlanders dat het kabelbedrijf of de internetaanbieder verantwoordelijk is voor de goede werking van de kabels en randapparatuur die thuis gebruikt worden. Uitgezonderd van in bruikleen geleverde apparatuur, zoals tv-decoder en modem, is dit namelijk de verantwoording van uzelf. En door veranderende omstandigheden worden gebruikte kabels en randapparatuur steeds belangrijker om bijvoorbeeld storingsvrij naar tv-zenders te kunnen kijken. Investeren en vooral niet bezuinigen op kabels, aansluitpluggen en randapparatuur is hierbij het beste advies.

TV-storing
Bij kabelbedrijven zoals Ziggo komen steeds vaker klachten binnen over gestoorde ontvangst van digitale en analoge tv-zenders. Een probleem waar kabelbedrijven mee worden opgezadeld maar wat in veel gevallen niet door hen wordt veroorzaakt. De frequenties die namelijk op het kabelnetwerk in gebruik zijn, worden in de ether in toenemende mate ook voor onder meer DAB+ en mobiel internet gebruikt. Wanneer in de huiselijke omgeving van klanten slecht afgeschermde coaxkabels en aansluitpluggen gebruikt worden, kan het ethersignaal zich met het kabelsignaal gaan vermengen. Resultaat is storing bij tv-zenders waarbij in sommige gevallen digitaal uitgezonden kanalen helemaal niet meer zichtbaar zijn. Het vervangen van de coaxkabels en aansluitpluggen brengt dan uitkomst. Koop in dat geval direct door kabelbedrijven gecertificeerde kabels met het kenmerk Kabelkeur. Deze zijn wel duurder maar geven het beste resultaat voor storingsvrij tv-kijken.

Internetsnelheid
Een probleem dat geconstateerd wordt bij zowel via de kabel als bij aanbieders die diensten via koperdraad en glasvezel aanbieden, zoals KPN, XS4All en T-Mobile Thuis, is internetsnelheid. Aanbieders bieden vaker in abonnementsvormen internetsnelheden van meer dan 100Mbps aan. De modems en routers die de aanbieders in bruikleen aan klanten leveren zijn geschikt om deze hogere internetsnelheid aan aangesloten apparatuur te leveren. Dat is echter niet altijd het geval bij door consumenten zelf aangeschafte randapparatuur zoals switches en eigen routers. De oudere modellen zijn namelijk alleen geschikt voor een doorvoersnelheid van maximaal 100Mbit. Neemt men bij een internetaanbieder bijvoorbeeld een abonnement van 500Mbps af en staat ergens de thuisinstallatie dit soort oude apparatuur dan kan men bij alle aan deze apparatuur aangesloten apparaten niet de maximale internetsnelheid ervaren. Het vervangen van switches en routers voor nieuwere modellen met Gigabit doorvoersnelheid brengt bij dit probleem uitkomst. Koopt men nu nieuwe randapparatuur dan kan men het beste met het oog op de verwachte toekomstige verhoging van internetsnelheden bij aanbieders direct de, wel iets duurdere, Gigabit-modellen aanschaffen.




Deze site gebruikt cookies. Door de site te blijven gebruiken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten